Subject: FW: Alkoholitarvitamise vähendamise arengusuundade tagasiside
From: "Merike Koppel" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Fri, 28 Feb 2025 15:58:21 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere Brigitta

Saadan TTJA kommentaarid Alkoholitarvitamise vähendamise arengusuundade
dokumendile.

Hetkel on ka STAD juhtrühmas alkoholi järelevalveprobleemid hästi
aktuaalsed, täpsemalt

 1) alaealistele alkoholi müügi järelevalve ja

2) joobeseisundile viitavate tunnustega isikule alkoholi müügi
järelevalve.

Kõik STAD-is osalevad järelevalve ametnikud nõustuvad, et järelevalve
teostamine nimetatud kahe rikkumise üle on menetluslikult ebaselge,
ebaefektiivne ja kohati lausa võimatu. Kui meil puudub õigusselgus
kehtivate piirangute üle järelevalve teostamise meetmete osas, on suur
oht, et müügilubade süsteemi kehtestamisel mitte miski paremaks ei muutu.
Ka müügiloa ära võtmise eelduseks on ju tuvastatud ja nö lõpuni menetletud
rikkumine. Kui me seda ei suuda täna, ei jõua me kunagi ka müügiloa
äravõtmiseni.

Seetõttu kordame alkoholipoliitika rohelise raamatu kohtumistel
väljatoodut, et esmalt võiks analüüsida hetkel juba kehtivat
majandustegevuse peatamise võimalust, eelkõige sellest vaatest, et miks
seda praktikas alkoholikauplejate puhul ei rakendata.

Enne kui me hakkame probleemi (milleks on osade ettevõtjate ükskõiksus
kehtivate alkoholipiirangute suhtes?) uue müügilubade süsteemiga
lahendama, võiks meil olla selgus, miks praegune süsteem ei toimi.

Lisaks toome välja täiendavad märkused:

1.	Alkoholipoliitika arengusuunad – illustreerivad pildid võiks olla
sisult eestipärasemad, meile omasemad. Nt lk 10 pilt ei kajasta meie
kultuuriruumi, ka lk 12 pilt võiks olla kohalikum.
2.	Strateegias ei ole avatud seda, kas tänased seadustes toodud
piirangud ja nõuded toimivad või mitte ega ole analüüsitud, kas ja millist
mõju omab nõuete täitmisele ja arengusuundade eesmärkide saavutamisele
riiklik järelevalve – kas järelevalvel on toimimiseks vajalikud meetmed,
kas järelevalvel on piisavalt ressurssi ja kuidas on järelevalve
korraldatud kohalikes omavalitsustes. Samuti ei tule arengusuundadest
välja seda, kas ja millisel määral järelevalve üldse omab mõju või võiks
mõjutada alkoholipoliitika arengusuundade saavutamist. Sellele tähelepanu
pööramine võib aga olla oluline arengusuundade edukalt rakendumiseks ja
elluviimiseks, kuna kehtivate nõuete täitmise tagamata jätmine ilmselgelt
ei võimalda saavutada eesmärki, milleks nõue on kehtestatud. Ka nõuete
rakendatavus ja seega järelelevalveressursi ja meetmete küsimus võiks olla
osa arengusuundadest, mis annaks ühtlasi aluse kehtiva õiguse muutmiseks,
sh võimalikeks ressursiotsusteks.
3.	Nõuete seaduses muutmise korral on oluline, et need oleksid
selged, ühemõttelised ja ei eeldaks tõlgendamist, st oleksid järelevalve
poolelt kergesti kontrollitavad, kuid ka ettevõtetele lihtsasti
mõistetavad. Näiteks ei ole üheselt mõistetav ega selge AS-s kasutatud
alkoholi märgatavalt nähtavuse keeld, kuna esmalt on vaja anda hinnang
sellele, kuidas mõista mõistet „märgatavalt nähtav“. Avalikul üritusel on
alkohoolse joogi jaemüük lubatud, samas keelab AS alkohoolse joogi
jaemüügi müügisaalita müügikohas. Tekib küsimus, et milline peab olema
avalikul üritusel alkoholi müügikoht, et seal võiks alkoholi müüa, kuid AS
sellele vastust ei anna. Keelud peaksid olema aga lihtsad ja selged ning
üheselt mõistetavad.
4.	Märgatavalt nähtavuse lubatavuselt võiks liikuda alkoholi
nähtavuse vähendamise poole, sh ei peaks olema lubatud alkoholi nähtavus
kassaaparaadi juures, kui eesmärk on võimaldada tarbijal vältida kaupluse
külastamisel alkoholiga kokkupuudet. Väiksemates poodides toob
kassaaparaadi juures alkoholi nähtavus paratamatult kaasa
kauplusekülastaja sellega kokkupuute, kuna kauba eest ei pruugi ollagi
võimalik mujal tasuda ja kokkupuudet vältida.
5.	Avalikud üritused põhjustavad sageli avaliku korra häiringuid, mis
toob kaasa ajutise hüppelise töökoormuse kasvu ka teistele ametkondadele
(politsei, kiirabi). Kuigi kohalikud omavalitsused võivad seada
müügikohtadele, sortimendile ja vormile täiendavaid piiranguid, võiks
avaliku korra ja riiklike ressursside otstarbekama kasutamise tagamiseks
kaaluda avalikel üritustel üldist, vähemalt kange alkoholi müügi keeldu.

Palume meie märkustega dokumendis arvestada.

Heade soovidega

Merike

Merike Koppel

| +372 529 1184

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

From: Brigitta Õunmaa - SOM < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Friday, February 7, 2025 1:19 PM
To: Anneli Sammel < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>;
Ain Peil < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; Krister Tüllinen <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Kristina
Jerjomina < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>;
Heidi Vessel < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>;
<mailto:[email-masked]> [email-masked]; Indrek Nägelik <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Teelia
Rolko < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>;
Madis Võikar < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Gerli
Grünberg < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; Merike Koppel <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: Alkoholitarvitamise vähendamise arengusuundade tagasiside

Tere, head alkoholipoliitika uuendamise juhtrühma liikmed!

Alkoholitarvitamise vähendamise arengusuundade dokumendi tagasisidestamise
tähtaeg oli 23.02.2024. Jaanuari lõpus laekus viimane ministeeriumite
tagasiside. RaM ja  MKM kooskõlastasid dokumendi märkustega ning SIM, REM,
JUM, HTM ilma märkusteta. Olen kogu tagasiside koondanud ühte faili-
esimesel lehel on ministeeriumite tagasiside ning teisel lehel ülejäänud
osapoolte edastatud tagasiside. Palun lisage kommentaarid ettepaneku
juurde juhul, kui teie hinnangul peaks lõplikku dokumenti vastava
ettepaneku sisse viima. Tähtaeg selleks on 28.02. Lisasin meeldetuletuseks
ka kooskõlastusringil käinud dokumendid manusena.

Tagasiside fail:
<https://docs.google.com/spreadsheets/d/1LZBocutJCKRbM8Lm9Z4Ep08zAnTUWwRn/
edit?usp=sharing&ouid=118295303504245973547&rtpof=true&sd=true>
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1LZBocutJCKRbM8Lm9Z4Ep08zAnTUWwRn/e
dit?usp=sharing&ouid=118295303504245973547&rtpof=true&sd=true

EIS-i laekunud tagasiside:
<https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/e0d69297-c440-4790-98a4-e9
a4864eea5b#pyUPRIzX> Alkoholitarvitamise vähendamise arengusuunad
2025-2035 – EIS

Heade soovidega

Brigitta Õunmaa
tervisekäitumise poliitika juht
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1
10122 Tallinn
 <https://www.sm.ee/> www.sm.ee

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu
turvalisuses kindel.